Eismo senamiestyje pertvarkos strateginis tikslas

Vilniaus miesto savivaldybė siekia, kad sostinės širdis būtų švari, saugi, patogi žmonių gyvenimui ir laisvalaikio leidimui. Tai patvirtinta ir Darnaus judumo plane: https://judumas.vilnius.lt/vdjp-informacija/

1. Judumo sąlygas keičiame siekdami, kad iki 2030 m. Vilniaus senamiestyje:

  • Būtų 0 žmonių, gyvenančių automobilių triukšmo ir taršos zonose;
  • Būtų 0 eismo įvykių, kuriuose nukenčia pėstysis ar bevariklio transporto (dviračių, paspirtukų ir pan.) naudotojas;
  • Erdvės būtų pritaikytos pėstiesiems – jų patogiam ir saugiam judėjimui nepriklausomai nuo fizinių galimybių ar pasirinkto bevariklio transporto rūšies;
  • Į senamiestį būtų patogu patekti pėsčiųjų takais, dviračiais ir kitomis riedėjimo priemonėmis, netaršiu, ekologišku viešuoju transportu;
  • Senamiestį lankytų daugiau žmonių.

2. Kodėl to reikia?

Šiuo metu Vilniaus senamiestis pernelyg  pritaikytas judėjimui automobiliais, ir pernelyg nepatogus pėstiesiems, ką jau kalbėti apie žmones su negalia arba tėvus su vaikų vežimėliais. Dažnam vilniečiui tiesiog patogu trumpinti kelią per senamiestį automobiliu vykstant nuo taško A iki taško B. Keturiems iš dešimties į senamiestį įvažiuojančių automobilių senamiestis nėra kelionės tikslas – jie tiesiog trumpina kelią. Piko metu tokių automobilių kiekis išauga net iki 49 proc. Intensyvus eismas didina taršą, triukšmą, nelaimingų įvykių riziką, automobilių keliama vibracija žaloja istorinius senamiesčio objektus.

Taip pat senamiestyje nėra tiek erdvės, kad būtų patogu ir automobiliams, ir pėstiesiems su alternatyviomis transporto priemonėmis. Tam, kad siauromis senamiesčio gatvėmis pravažiuotų automobiliai, yra aukojama šaligatvių erdvė. Užkertama galimybė juos praplatinti ar nuleisti bortus, dalį šaligatvių ploto užima ir kelio ženklai, skirti transporto eismo reguliavimui.

Senamiesčio erdvės dabar yra perpildytos automobiliais, kurie, kartu su gausybe jiems reikalingų kelio ženklų, darko miesto veidą, trukdo gėrėtis senamiesčio traukos objektais. Automobilių stovėjimo aikštelės ir vietos atima erdves, kurias būtų galima išnaudoti žaliųjų zonų, dviračių takų, platesnių šaligatvių įrengimui.

3. Kaip ir kada tai darysime?

Reaguodami į karantino situaciją, vieneriais metais ankstiname planus dėl tranzito ribojimo senamiestyje – t.y. jau nuo šių metų vasaros (t.y. nuo 2020 m. liepos 7 d.) Vilniaus senamiestyje bus įvestas kilpinis eismas, kuris panaikins tranzito galimybes per senamiestį.

Jau nuo šio pavasario, dar iki kilpinio eismo įvedimo, dar kelios senamiesčio gatvelės arba jų atkarpos bus atiduotos pėstiesiems – eismas visomis dienomis bus ribojamas A. Savičiaus g., Stiklių g., Vilniaus g., Gedimino pr. pradžioje. Tai suteiks daugiau erdvės pėstiesiems ir daugiau gyvybės vietos verslui – kavinėms, prekybininkams.

Artimiausiais metais bus rekonstruotos svarbios senamiesčio gatvės (Trakų, Vokiečių, Dominikonų ir kitos).

Tvarkant ir rekonstruojant gatves prioritetas bus teikiamas pėsčiųjų ir bevariklio transporto patogumui: platinami šaligatviai, siaurinama važiuojamoji dalis, atsisakoma aukštų bortų.

Bus gerinamas susisiekimas su senamiesčiu viešuoju transportu.

Ateityje gali būti priimti ir kiti svarbūs sprendimai dėl transporto senamiestyje, pavyzdžiui, senamiesčio branduolyje įvesti mažų emisijų zoną arba įteisinti nulinę CO2 zoną.