ĮKVEPIANTYS PAVYZDŽIAI
Amsterdame automobilius pakeitė dviračiai
Amsterdame reformos, kuriomis buvo siekiama sumažinti automobilių skaičių gatvėse, prasidėjo dar 1980 m. Jas paskatino didėjantis automobilių avarijose žūvančių vaikų skaičius. Siekdamos į tai atkreipti dėmesį, kūrėsi aktyvistų grupės, rengusios dviračių demonstracijas, organizavusios dienas, per kurias būdavo uždaromas mašinų eismas gatvės, taip leidžiant vaikams saugiai žaisti gatvėse. Vėliau buvo organizuojami eksperimentiniai sekmadieniai be mašinų, kurie suteikė galimybę prisiminti, kaip atrodydavo gatvės, neprigrūstos mašinų. Palaipsniui gatvėse buvo mažinamas stovėjimo aikštelių skaičius. Taip Amsterdamas tapo vienu pirmųjų miestų, kuriame pradėta mašinas keisti dviračiais. Šiuo metu Nyderlanduose yra nutiesti 35 tūkst. kilometrų dviračių takų ir daugiau nei ketvirtadalis gyventojų pagrindine transporto priemone renkasi dviratį.
Madrido miesto centre uždraustas transportas
2018 m. Madride buvo apribotas automobilių patekimas į miesto centrą, taip siekiant jame sumažinti taršą. Eismas, išskyrus vietinių gyventojų ir viešojo transporto, buvo uždraustas 472 ha plote (palyginimui, Vilniaus senamiesčio plotas siekia 359 ha). Eismo ribojimai Madride vykdomi pasitelkus kompiuterizuotą baudų sistemą. Vien per pirmąjį reformos įgyvendinimo mėnesį išmetamųjų dujų kiekis miesto centre sumažėjo 38 %, o išmetamojo anglies dvideginio – 14,2 %.
Gentas siūlo galimybę apriboti eismą savo kaimynystėje
Belgijos miesto Gento istoriniame centre automobiliai buvo uždrausti dar 1997 m., o 2017 m. ši teritorija buvo išplėsta. Apklaustų gyventojų duomenimis, uždraudus eismą gatvės tapo saugesnės dviratininkams, oras tapo „skanesnis“, centre pasidarė smagiau leisti laiką, gatvės pasidarė gyvesnės. Taip pat Gente 2013 m. gyventojams atsirado galimybė paprašyti savivaldybės, kad ji vasaros metu 2–3 mėnesiams apribotų eismą prie jų namų. Tai leido gyventojams daugiau laiko leisti gryname ore šalia savo namų, susipažinti su kaimynais, kurti bendruomenes.
Barselona kuria super kvartalus
Barselonoje nuo 2016 m. vis didesnėje miesto dalyje siekiama apriboti mašinų įvažiavimą. Projekto įgyvendinimui miestas buvo suskirstytas į vadinamuosius super kvartalus. Tokį kvartalą gali sudaryti, pavyzdžiui, 9 mažesni pastatų blokai, kurie kartu sudaro didesnį stačiakampio formos kvartalą. Pagal šią koncepciją pagrindinis eismas vyksta aplink super kvartalą, o jo viduje galioja kilpinis eismas. Tai yra paliekama galimybė privažiuoti prie savo namų ar kitos reikiamos vietos, tačiau negalima kirsti kvartalo, siekiant trumpinti kelią. Įvedus šią sistemą Barselonoje padaugėjo pėsčiųjų zonų, sumažėjo triukšmo lygis ir tarša.
Šiuo metu į dalį miesto blokų įleidžiami tik gyventojų automobiliai arba aptarnaujantysis transportas, tačiau jų greitis ribojamas iki 10 km/h, o mašinas leidžiama statyti tik požeminėse aikštelėse. Tuo pačiu mieste kuriami ir „žalieji koridoriai“ – sodinami augalai ir medžiai, jungiantys skirtingus blokus. Ateityje tokią sistemą planuojama įvesti ir likusiuose miesto kvartaluose.
Londonas diegia mažų emisijų zonas
Londone oro užterštumas kasmet sąlygoja maždaug 9 tūkst. žmonių mirtį. Dėl to miesto centrinėje dalyje įvestas spūsčių mokestis, o didžiojoje Londono dalyje – mažų emisijų zona. Praėjus 5 metams nuo mažų emisijų zonos įvedimo, kietųjų dalelių kiekis miesto zonose sumažėjo 2,5-3,1 proc. (palyginimui, už zonos ribų pavyko pasiekti tik 1 proc. sumažėjimą). Be to, mieste vystomi magistraliniai dviračių takai, skatinant žmones dažniau rinktis dviratį kaip pagrindinę transporto priemonę.
Paryžius siūlo lengvatas dviračiams
Pastaraisiais metais Paryžius kenčia nuo pavojingų smogų, prie kurių stipriai prisideda automobiliai. Dėl to visame mieste pamažu pradėta mažinti benzinines ir dyzelines transporto priemones ir iki 2030 m. siekiama jų iš viso atsisakyti. Šiuo metu į Paryžiaus centrą nuo 8 val. iki 20 val. yra neįleidžiami visi automobiliai, pagaminti iki 1997 m., ir dyzeliniai automobiliai, pagaminti iki 2001 m. Taip pat mažėja automobilių eismui skirtas plotas. Daugiau jo atiduodama autobusų juostoms bei dviračių takams. Automobilių atsisakymą Paryžius skatina ir finansinėmis lengvatomis. Gyventojai, kurie atsisako savo automobilio ar motociklo, gali gauti 600 eurų išmoką dviračio įsigijimui, viešojo transporto bilietui, automobilių dalijimosi sistemų naudojimui. Mažos įmonės gali prašyti 9 tūkst. eurų paramos elektrinio sunkvežimio ar autobuso įsigijimui. Taksistai taip pat yra finansiškai skatinami įsigyti labiau ekologiškas transporto priemones.
Niujorke dviračių takai didina pardavimus ir NT vertę
Nuo 2019 m. vienoje pagrindinių Niujorko rajono Manhatano gatvių, kuria kasdien pravažiuodavo 21 tūkst. transporto priemonių, įvažiavimas automobiliams buvo uždraustas. Ši gatvė dabar skirta tik viešajam transportui ir dviračiams. Įvykus pokyčiams viešojo transporto keleiviai pastebėjo žymiai sutrumpėjusį kelionės laiką. Manhatanas taip pat aktyviai plečia dviračių takus, o tai teigiamai atsiliepia vietiniam verslui. Vienoje gatvėje, kurioje buvo įrengtas dviračių takas, pardavimai išaugo 49 proc. Be to, dviračių takai augina nekilnojamojo turto vertę.